fredag 21 augusti 2009

stundtals var det hiskeligt obehagligt, men mestadels mindblowing. det var som en mix av filmerna "the game" och "running man", fast mer intriguing och mystiskt.

en grupp människor på 10-13 stycken blir inlurade i en bur utan mat och vatten. det är sand på marken och buren är obrytbar, kanske 10 kvadrat. en del av buren sticker ut och är avsides, och en kille kommer efter lång tid på ett sätt att fly. han liknar marcus från "terminator salvation" och finner sig ständigt jagad och attackerad av människor i omgivningen han tar sig igenom, desperat och förvirrad.

nu var jag killen. en äldre man trycker upp mig mot väggen och jag ger honom flera slag på käften tills han släpper mig och ramlar ner på marken i en hög. sen upptäcker jag - vi är på ett stort tåg. det var som ett tvåvånings sj intercity fast med ett gigantiskt lok, som såg ut att vara designat av tim burton. jag tar mig fram genom tåget till bistrovagnen, som är mörklagd och inredd med lackerade röda ekväggar. ett stort bord med tända ljus står framme, och en stressad servitör räcker mig några tallrikar och säger "fort, duka det här!". så jag ställde fram glas, bestick, mat och dekorationer så fort jag kunde tills ett par dök upp och avnjöt en middag. efter middagen granskade mannen mig och konstaterade antingen att jag dög eller ej, kommer inte ihåg. och det slog mig att detta är något slags test, som alla från buren så småningom får genomgå!

jag lämnade bistrovagnen, gick genom vestibulen och fram till loket. där det var fullt av folk, och när jag såg mig omkring så slogs jag av häpnad. utsikten var som cosmonova, fönstret var enormt och vi rusade fram genom en bäck i en bergig dal där en kinesisk koi-drake åkte förbi. i ljuset från strålkastarna, syntes plötsligt en gestalt som stod på rälsen, orörlig tills det sa SMACK under oss. förskräckt insåg jag att det var en kvinna som begick självmord, och när jag noterade detta till lokföraren stirrade han bara framför sig med tom blick och sa "ja... det var en söt flicka, en vacker flicka..."

sen dog han. tror jag.

Inga kommentarer: